vasárnap, május 12, 2013

Töltött paprika "paleolitul" - "Fő az egészség"

Tudom, tudom, hogy alapvetően már a paradicsom és a paprika sem része a paleolit élelmiszereknek, de - talán - azoknak, akik nem betegség miatt fordultak ehhez az életmódhoz, hanem csupán életmódváltás miatt és olykor megkívánják a régi ízeket, segítség lehet ez a verzió. Aki nem eszi a paradicsomot sem annak ez nem segít, de hátha van kinek tovább adni. :)
De kezdjünk mindent a legelején.
Pár napja kaptam a felkérést a fantasztikus Méz és Oliva blog írónőjétől, hogy csatlakozzam én is a "Fő az egészség!", amelyet örömmel vettem, mert nagyra tartom az ő blogolós-főzős munkásságát, így megtiszteltetés, hogy rám (is) gondolt, melyet ezúton is köszönök neki. 


Az ő bejegyzése ebben a témában egy nagyon fontos szempontot említ az egészséges táplálkozásnál, ami az ár. Nekem nem számít az ár írhatnám, mert pl. soha nem nézem meg, hogy mennyibe kerül a boltban a hús, hal, zöldség, gyümölcs. Ha megnézem sem azért, mert esetleg az ára befolyásolná, hogy ne vegyem meg. Viszont nem veszek meg sok mást, ami mások kosarában torony magasan sorakozik: konzerveket, rizst, tésztákat, chipseket, cukorkát, cukrot, lisztet és még sorolhatnám. Volt, hogy összeadtuk egy kedves ismerősömmel, hogy ő mennyit költ élelmiszerre egy hónapban és mi mennyit költünk. Ők is ketten élnek együtt a párjával, mint mi, de ők a teljesen hétköznapi nyugati táplálkozást folytatják. Semmire sem figyelnek oda és bátran nassolgatják esténként a baconos Pringles chipset, mert "az olyan finom". A hónap végén a számlánk pár ezer forint eltérést mutatott, aminek oka lehet az pl., hogy én áttértem pont akkoriban arra, hogy a zöldséget és a gyümölcsöt időhiány miatt az interneten szerezzem be. Tehát én költöttem a többet, de az ő kosarukba került diétás kóla, sózott földimogyoró és az a bizonyos dobozos burgonyaszirom is bőven. Tehát nem kell ezzel "takarózni", hogy a paleolit táplálkozás drága!
(Szerintetek valaki megtanította a város galambjait, hogy a mi erkélyünket kell használni köztoalettnek? A terasznak is egy aprócska sarkába guggolva...? Nem is értem, hogy ez hogyan ötlött ezeknek a jószágoknak az eszébe. Csak ülök és nézem, hogy mit művelnek is mellettem és nevetek rajtuk.)

Tehát nekem ez a mozgalom szimpatikus. A mozgalom lényegét én pont abban látom viszont, hogy olyan ételeket osszunk meg másokkal, amelyek egészséges módon elkészítve pont ugyan azt az örömet tudja nyújtani, mint pl. a krumplis, rizses, kenyeres, zsemlemorzsás eredeti verziók.

Én is tovább adnám a stafétát a témában pár bloggerinának, akiknek a gasztroírói pályafutását nap, mint nap követem:

Remélem, hogy mind a hárman szívesen veszik a felkérésemet majd, ami persze nem kötelező, de alternatíva lehet egy ráérős bejegyzés megírására.

A szabályok:
  1. Ha megkaptad a felkérést, tölts fel egy olyan ételt blogodra, vagy honlapodra -a mozgalom logójával együtt- amit egészséges, vagy a megszokottnál egészségesebb módon készítettél el.
  2. Az egyetlen kikötés a recepttel kapcsolatban az, hogy megfeleljen a "Fő az egészség!" mozgalom szempontjainak.
  3. A recept mellett tanácsokat adhatsz egészséges elkészítési módokról, vagy írhatsz alapanyagokról is.
  4. A felkérést 2-3 bloggernek add tovább, akiket erről értesítesz kommentben, vagy e-mailben.

Sajnos fotót nem tudok mellékelni erről az ételről, de mindenki higgye el nekem, hogy pont ugyan olyan, mint amit már gyerekkorától megszokhatott töltött paprika néven.

Töltött paprika "paleolitul"

Hozzávalók:
  • 350 g darált sertéscomb
  • 350 g darált pulykacomb
  • 2 db vöröshagyma felaprítva
  • 2 db közepes cukkini lereszelve
  • 2 db közepes sárgarépa lereszelve
  • 5 db paprika kicsumázva
  • 3 db tojás
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 1 evőkanál libazsír
  • só, bors, petrezselyem
  • maga a paradicsomlé/szósz ezer módon készülhet, amit én most organikus darált paradicsomból (600 g) főztem meg és egészen jó lett.
A libazsíron megpirítom az egyik összeaprított hagymát, majd amikor már aranybarna, akkor hozzáadom a két gerezd fokhagymát is és rárakom a paradicsomot és 10 percen keresztül forralom. Amíg ez fő, addig összekeverem a paprika töltelékét, tehát összegyúrom a darált húsokat a reszelt cukkinival, sárgarépával, vöröshagymával és a tojásokkal. Jó alaposan elvegyítem a hozzávalókat, majd megtöltöm az 5 db paprikát a töltelékkel, a maradékból pedig nagyjából fél ököl nagyságú gombócokat készítek. Ha mindez megvan, akkor felöntöm fél liter vízzel a paradicsomot, hozzáadom az ízlés szerinti sót és borsot, majd óvatosan belerakom a megtöltött paprikákat és a gombócokat. 45 percig főzöm közepes fokozaton, majd tálalom. 

A gombócokhoz hozzáadott cukkini és sárgarépa fellazítja a húsgombóc szerkezetét, így lazább lesz, mintha csak simán kihagynánk belőle a rizst és így tennénk paleolittá az ételt. Azt gondolom, ha épp gombánk van otthon a hűtőnkben, akkor az is mehet bele. Egy kicsit más így az íze, de nem tér el élvezhetetlen módon a  megszokottól. 

Jó főzőcskézést!

Nincsenek megjegyzések: