péntek, április 13, 2012

Hétfő esti sült oldalas


Azért kapta ezt a nevet ez az étel, mert mindig hétfő esténként készítettem vacsorára. Mindennek az oka az volt, hogy maximálisan vízi állatokat szeretünk enni - akár a hét minden napján -, de a hétfői napon nem érdemes a halpultról válogatni, ugyanis hétfőn nincsen friss hal, mert a hétvégén nem mennek ki a halászok a tengerre. Így hétfőnként mindig a húspult körül sündörögtünk és általában egy jó húsos sertésoldalas lett a kiválasztott. Emil nem kedveli annyira az oldalast, mint Én, mert ő sokkal inkább a tarját kedveli (csirkéből is eltér az ízlésünk, mert én combos vagyok, ő pedig melles). Meg kellett szerettetnem Emillel az oldalast, ami így utólag már azt gondolom, hogy könnyű volt
Ha hús, akkor oldalas. A kedvencem. Szeretem azokat a húsokat, amik zsírosak, de mivel ezek "nem egészségesek", így korábban soha nem került az asztalunkra, csak amióta paleolit táplálkozunk. Spanyolországban, étteremben ettem ilyen oldalast először, amin egyszerre éreztem a vörösbor fanyar, a paradicsom savanyú és a hagyma édes ízét. Egyből elkezdett járni az agyam, hogy vajon hogyan készülhetett és a mai napra már tökélyre fejlesztettem az elkészítését, amivel minden vendégünket elkápráztathatok, ha akarok. Márpedig akarok.
Természetesen nálunk is készült sonka húsvétra, de nekem a sonka az egy jó kiadós reggelinek megfelel, de vacsorára beterveztem ezt az oldalast. :) A sonkámról pedig csak annyit, hogy isteni lett: puha, nem túl sós, nem túl füstös. Ideális és mindezt a Bogád-hús Kft-től szereztem be, akiknek egyik termékében sem csalódtam, mer annyira házias, hogy némelyik - valóban - házi a nyomába sem érhet! Keményre főtt tojás helyett, jó lány tojást kínáltam hozzá, retket, paradicsomot, paprikát és uborkát egy kis mustárral. Sajnos nem kaptam tormát a biopiacon, így az idén sem készült el, de majd jövőre biztosan oda került a húsvéti asztalra a friss házi tormakrém, ahogy Én szeretem. :)

Sült oldalas - 4 éhes - főre

Hozzávalók: 
- 1,5 kg oldalas (én egyben szoktam megvenni egy széles, hosszú csíkot belőle és magam szabdalom fel a megfelelő, nekem tetsző darabokra)
- 3 db érett paradicsom karikákra felszeletelve
- 3 db nagy fej hagyma karikákra felszeletelve
- 3 dl száraz vörösbor (ebből érdemes olyat választani, amit amúgy is meg tud inni az ember, mert az talán nem rontja ez az ételt)
- 1 dl repce- vagy olívaolaj
- 1 fej fokhagyma gerezdekre szedve, összezúzva
- só, bors.

Először is a sütőt előmelegítem 175 °C-ra, hogy amíg minden összerakok a tepsibe jó meleg legyen. A sütésre használatos tepsinek és a magasabb falúakat kedvelem, mert akkor jól a hús alá lehet pakolta és sokkal több finom szaft lesz a sütés végén, mint egy alacsonyabban. 
A zúzott fokhagymát összekeverem az olajjal és hozzáadom a sót is, amit a húsra akarok tenni, majd ezt a pácba beleforgatom a húst és állni hagyom, addig amíg összevágom a zöldségeket. A tepsi aljába belerakom a szeletelt paradicsomot és a hagymát, amit leöntök a száraz vörösborral. Erre rárakosgatom egymás mellé a húsokat úgy, hogy beterítse az egész tepsi felületét és az összes fokhagyma rajta legyen a húsokon. A tepsit alufóliával lefedve berakom a sütőbe és nem is nézek felé 100 percen át, majd akkor is csak azért, hogy az utolsó 20 perc sütési időre levegyem róla a fóliát, hogy szépen megpiruljon a hús teteje. A hús az alufólia alatt isteni puhára sül, omlósra, de mégis megtartja magát a csonton, amit le lehet róla rágni. 
Köretnek mi ma csak kovászos uborkát ettünk hozzá, de ajánlani tudom a paszternákos karfiolpürét, amit enyhén sós vízben való főzés után egy nagy evőkanál vajjal összetörve tálalnék mindenféle fűszerezés nélkül, mert rákanalaznám a hús alatti szószt. Hm...

Tehát a spanyolok valahogy így eszik az oldalast, isteni tapas lehetne belőle! :)

(Fotó legközelebb, mert a délután eléggé rosszul éreztem magam és elfelejtettem fotózni...)

Nincsenek megjegyzések: