péntek, április 13, 2012

Életmód-MEG-váltás


Minden egy évvel ez előtt kezdődött, amikor Emil elolvasott az IPM magazinban egy cikket, amit Szendi Gábor írt a D-vitamin botrány címmel. (A cikk Szendi Gábor blogján is olvasható!) Lelkesedésének hatására nekem is el kellett olvasnom, de a reakcióm - jó egészségügyi dolgozóhoz híven - az volt, hogy csak azért hiszi ezt el és csak azért tűnik neki logikusnak, mert ez egy jól megírt cikk, de természetesen, ha mindennek az ellenkezőjét olvasná, akkor azt hinné el. Ha egy másik újság cikkét olvasná el, hasonló témában, amit a Vichy támogat, akkor máris menne naptejet vásárolni, hiszen én is azt tanultam, hogy kenni, kenni, kenni, mert ha nem kenjük magunkat a napon, akkor leégünk és bőrrákosak leszünk. Paff. Kozmetikum lobby. A cikk után - titkonremélve, hogy igaza van - nem használtam naptejet, amit nem is bántam meg és mivel arra is kitér, hogy a melanómák a test azon részén fordulnak elő, ahol nem éri a bőrt a nap, mint pl. a fürdőruha alatt, így hát monokiniztem.Nem tudtam, hogy ki Szendi Gábor és mivel foglalkozik. Gondoltam, hogy valami nagyokos, aki most épp erről írt, hogy kapjon egy kis pénzt. Aztán utána nézve rájöttem, hogy tényleg nagyokos, de a legjobb értelemben, ami lehetséges: matematikus, klinikus, pszichológus. Tavaly hazatérve a napsütötte déli féltekéről az alexandra könyváruházban sétálva felfigyeltem a nevére egy könyv címlapján. Mivel ekkorra Emil már Szendi blogján lévő cikkek nagy részét elolvasta és hitt az embernek, hitt az emberben, így megleptem őt ezzel a könyvvel. Paleolit táplálkozás és korunk betegségei.Ekkor én még nem tudtam, hogy mi a paleolit táplálkozás vagyis csak annyit tudtam róla, hogy barátnőm családja úgy táplálkozik és mindig hatalmas küzdelem a lisztek, olajok, vitaminok és cukrok beszerzése. Púp a hátra. Emil sem volt lelkes a könyvre csak felkerült a könyvespolcra és félig-meddig feledésbe merült kinyitás nélkül.ómák azokon a helyeken fordulnak elő, ahol ruha takarja a testet és nem éri a nap, hát elkezdtem monokinizni...

Húsvét napján vendégek voltak nálunk, akik szóba hozták ezt a táplálkozási módot, mire eszembe jutott a könyv, a cikkek... és
már aznap este a könyv első fejezetén túl is voltam. Megdöbbentett, hogy mennyire félre voltam/vagyok vezetve tanulmányaim által és bosszantott is. Tudni kell, hogy én vegetáriánus voltam évekig, így Emil lepődött meg a legjobban, amikor a húsvéti sonkát kenyér nélkül főtt tojással ettem már másnap.
Életmódomat nagyon gyorsan átállítottam a paleolit szerint elfogadottakra és ebben követett párom is két héttel később. Az ő "meggyőzése" pont ugyan olyan könnyű volt és gyors, mint ahogy én elkezdtem hinni ennek a táplálkozásnak a megfelelőségében és tökéltességében. Ahogy olvastam a könyvet a lényeget mindig aláhúztam, majd elolvastam neki és megvitattuk. Sokszor utal a könyv a természeti népek elhízására, ami szemmel látható és alátámasztotta számunkra az egész táplálkozásunk hibáit. Sok helyen jártunk, ahol az összes helyi lakos kövér volt, de a boltokban a kosarukban kizárólag csoki, csipsz, süti, cukros üdítők, tészták és társaik találhatók. Őket nem fedezték fel túl régen és mindennek hatására sokkal nagyobb sokként - hájként reagált a szervezetük a civilizált világ étrendjére. Ezeken a Csendes-óceánban található festői szigeteken a lakosság 95%-a elhízott és minden 3. embercukorbeteg. Reális, mert a saját szememmel láttam.
Tehát a paleolit étrend alapján kihagytam teljesen az étkezésemből a szénhidrátokat (lisztből készült termékek), a hüvelyeseket (bab, borsó, szója), a kukoricát, a krumplit, a tejtermékeket - kivéve a kemény sajtokat, a cukrot (amit eddig sem ettem, csak olykor-olykor süteményben), a rizst, az olajokat és még biztosan van, amit kihagytam, de most is kihagyom, mert most nem jut eszembe. :) Első nekifutásra én sem tudtam még csak elképzelni sem, hogy mégis mit fogok enni, ugyanis csak olyan dolgok maradtak az ehető listán, amiket amúgy vagy nem szeretek, vagy nem szoktam soha enni. Eleinte inkább mindent csak kihagytam, de nem bővítettem új ételekkel az étrendet, így az átmenet járt egy kis súlyvesztéssel, de azóta már tökéletes étrendünk van.
Hívhatnánk úgyis azt a paleolit étrendet, hogy színes étrend. Ha készít valaki egy sült húst tegyük fel, akkor a köretnek a következők lehetnek: rizs, krumpli, tészta. Eszünkbe sem jut, hogy együnk hozzá párolt káposztát almával, répapürét, pedig olyan változatossá teszi a köret az érkezéseinket, hogy akár minden nap tudnánk enni sült tarját mégsem unnánk meg. Utálom azt a kérdést, hogy 'mi lesz a köret?', utálom, hogy nincsen az emberekben kreativitás és nem ismerik az alapanyagokat, nem törekednek a változatosságra, mert olyan egyszerű a zacskós rizst kifőzni...
Az első észrevételem nem is a fogyásom volt, hanem az, hogy soha nem puffadok, ami által laposabb lett a hasam. A kg-ok is szépen lassan mentek lefelé, ami számokban mérve a paleo kezdetekor 63-65 kg volt és most 55-56 kg va
gyok. Szeretem a testem - végre! :)

Elkezdtem sportolni. Reggelente futni járok, délutánonként pedig tornázok, amivel kapcsolatosan még egy dolgot megjegyeznék...
3 évvel ezelőtt még 75 kg voltam. Szerintem gusztustalanul néztem ki, legalábbis így utól
ag nem is értem, hogy hogy nem vettem észre a súlyfelesleget magamon? Hogy nem vettem
észre, hogy idősebbnek nézek ki a koromnál? Ma már más szemmel nézek az akkori önmagamra és az akkori gondolkozásomra. Akkor azt gondoltam, hogy hülyeség az Update, hogy hülyeség az ugrabugra, pedig évekig táncoltam, mit évekig? Kicsi korom óta a legfontosabb a tánc volt az életemben! Azt veszem észre a kicsit túlsúlyos embereken, hogy elítélik azokat, akik segítenének, hogy le tudjanak fogyni, hogy változtassanak az életükön. Így lesz Rubint

Réka lófejű és férfitestű, így lesz Béres Alexandra tesztoszteronkirálynő és így lesz Schobert Norbi a másokon meggazdagodott hazug Ápdét-Sóher-Norbi. Bevallom, hogy én sem szimpatizáltam egyikükkel sem. Ma már Rubint Réka dvd-jére tornázom nap, mint nap, olvasom a feljegyzéseit az oldalán. Inspirál. Utálom, hogy mindenki szapulja őt/őket, ugyanis ez az út mindenkinek adott lett volna, hogy ők legyenek a példakép a fogyni vágyók előtt és az övéké legyen az Update hálózat és ők éljenek úgy, hogy irigykedni lehessen. :)

20 kg-val vagyok kevesebb, mint voltam korábban. Megfogadtam, hogy mindenkit rábeszélek, hogy fogyjon le, akinek súlyfeleslege van, mert sokkal jobb így az ember közérzete, sokkal kiegyensúlyozottabbak a mindennapok. :)
Debreceni barátosném is már leadott pár kg-ot (jó pár) és nagyon jó úton halad, hogy visszanyerje régi önmagát. Drukkolok neki nagyon! :)

Sokan kérdezték, hogy hogy fogytam le. Hát így! Lehet követni! :)

2 megjegyzés:

Pilchard írta...

Húúúú,a kép nagyon meggyőző,önmagáért beszél.Nagyon nagyon csinos vagy,gratulálok!!!!
Én
régóta szemezek ezzel az étrenddel,de nem bírtam eddig rávenni magam,írhatnál bővebben arról miket esztek,mert nekem mandulalisztre és társaira nincs pénzem,és amiket eddig próbáltam mandulalisztből nem is ízlett,sok zöldségtől meg alapból felpuffadok,szóval nehéz egyenlőre elképzelnem hogy mit ennék.

PettyCicuk írta...

Köszönöm. :) ez azóta csak javult - szerintem.

Most kezdem el feléleszteni a blogot, minden nap írok valami jó kis bejegyzést... hogy épp mit eszünk. :) Nem szoktam mandulalisztezni, ill. ritkán. Nekem nem hiányzik a szénhidrát, a kenyér... semmi. :)

Most épp csülköt sütök. Nyamii.

...és ha elkezdesz paleolit étrend szerint enni, akkor egy kis idő után nem fogsz puffadni a zöldségedtől (kb. 1-2 hét). Tapasztaltam. Magamon is, páromon is. :)